Umam Agro is operated under the license of Umam Enterprise (002498178-M). We supply gardening inputs such as seeds, fertilizers, hormones. insect control, mediums for plants, fertigation sets and fittings, hydroponics DIY fittings, agricultural technology and agricultural training for your domestic and urban farming needs.

Tanah Yang Sihat

Tanah yang sihat adalah langkah yang pertama dan penting untuk perkembangan tanaman-tanaman menjadi sihat Tanah yang sihat penuh dengan bahan organic dan humus, penuh dengan aktiviti mikrob berfaedah dan cacing tanah yang banyak membantu.
 
Tanaman yang meningkat pembesarannya pada tanah yang baik jarang dan kadang sama sekali mengalami masalah serangan serangga, virus dan tiada masalah kekurangan nutrient. Sebaliknya tanah yang kurang aktiviti macrob baik dan bahan organic adalah lebih cendrung untuk mengalami masalah tersebut.

Kekurangan ini akan menyebabkan tanaman kurang cermerlang dari segi pengeluran hasil yang berqualiti.

Jadi, kunci kepada tanaman-tanaman sihat adalah dengan membina tanah taman yang sihat!
Bagai Mana Kita Membina Kebun Dengan Tanah Yang Sihat?
Humus adalah produk akhir yang rosak (reput) bahan organik. Humus merupakan komponen penting tanah sihat yang mempunyai banyak manfaat yang besar. Di bawah diperincikan hanya sebahagian daripada faedah besar dari humus dan mengapa ia adalah sangat penting untuk sentiasa membina tahap humus dalam tanah taman kami.

• Humus dramatik meningkatkan struktur tanah.
• Humus mempunyai kapasiti memegang air yang sangat tinggi.
• Humus membekalkan sumber yang sangat kaya dengan nutrien tumbuhan.
• Humus mempunyai kapasiti simpanan nutrien yang amat tinggi
• Humus mempunyai ciri-ciri penebat yang sangat baik terhadap kedua-dua panas dan sejuk.
• Humus membantu untuk penampan pH tanah untuk pelbagai optimum.
• Humus membolehkan lebih banyak oksigen untuk memasuki tanah, meningkatkan pertumbuhan akar.
• Humus meningkatkan penembusan air ke dalam tanah.
• Humus meningkatkan keupayaan akar tumbuhan untuk berkembang jauh ke dalam tanah, pembangunan akar dan tumbuhan struktur yang lebih kukuh dan lebih tegar.

Secara keseluruhan, pembangunan humus dalam tanah akan meningkatkan kejayaan berkebun, mengurangkan keperluan menyiram air, tumbuh lebih sihat, bertenaga dan tumbuh-tumbuhan yang subur dan kurang tertekan daripada tumbuhan yang ditanam di dalam tanah kekurangan bahan organik dan humus.

Bagaimana Kita Membina Dan Meningkatkan Humus Dalam Tanah?
Semua yang perlu kita lakukan adalah menambah banyak kompos, najis haiwan, baja organik dan mulsa. Kemudian hendaklah Nature melakukan kerja-kerja membina humusi. kompos matang sudah boleh digunakan dan mengandungi humus.
 
Setiap beberapa bulan atau selepas sesuatu tanaman telah selesai, hendaklah menambah lebih banyak kompos dan mulsa lagi. Mulches (bahan hancur dari tanaman, contoh sekam padi, cocopeat dan lain-lain) adalah sangat baik kerana mereka memecahkan, mereka juga memberi makan tanah. Dengan sentiasa menambah sedikit pada satu masa, ia membantu untuk mewujudkan satu kitaran semula jadi di dalam taman dan batas tanaman. Taman akan menggunakan air lebih kurang dan tanah akan memegang kelembapan lebih. Pada akhirnya sumbermulches ini akan terurai dan akan membentuk bahan nutren organik secara semula jadi yang dapat memberikan sumber nutren dan pembentukan humus yang baik serta dapat menjadikan tanaman lebih sihat, ia juga akan menyebabkan tanah lebih subur.



Humus Dan pH Tanah
Kepentingan utama pH tanah adalah berkaitan dengan ketersediaan nutrien. Julat optimum pH tanah umumnya diterima antara 6 - 7 bagi kebanyakan tumbuh-tumbuhan. Sebagai pH kenaikan di atas 7.5 atau di bawah 5.5, nutrien tertentu mula mengunci di dalam tanah, menjadi kurang kepada tumbuhan. Kadang-kadang ada banyak kebimbangan terhadap pH tanah, tetapi ia merupakan satu masalah yang mudah untuk diatasi.
 
Menambahkan kompos dan bahan organik kepada tanah akan membina humus. Humus mempunyai keupayaan yang menakjubkan untuk menyimpan nutrien sedia ada kepada tumbuhan. Lebih menarik lagi, kerana tanah membina lebih banyak humus, pH cenderung secara semulajadi mengimbangi dirinya. Ini adalah phenomonen semula jadi. Walaupun bahan organik mempunyai pH yang tinggi atau rendah , apabila ia telah di dalam tanah untuk beberapa waktu, ia biasanya cenderung untuk mengimbangi dirinya. Terus menambah kompos, baja organik, baja haiwan dan mulsa dan biarkan alamsemula jadi melakukan kerja-kerja keajaiban beliau.



Tanaman Sihat Tiada tekanan
Tanaman yang sihat sangat jarang mempunyai masalah dari perosak taman dan penyakit taman. Apabila tumbuhan mengalamai beberapa tekanan atau masalah, seperti kekurangan air atau nutrien, mereka menjadi lebih terdedah kepada perosak dan penyakit. Tetapi tanah yang subur yang mulched dengan banyak humus memegang lebih banyak air, bekalan nutrien yang banyak, membolehkan banyak oksigen terkumpul sekitar akar tanaman dan mengandungi populasi mikroorganisma sihat bermanfaat juga cacing tanah.
 
Akhir hasil - tumbuhan sihat, pertumbuhan yang sihat, lebih banyak bunga, buah-buahan yang lebih baik dan vegies, sangat penting - kurang perosak dan penyakit.

Pencegahan Penyakit
Peyelidikan saintifik di seluruh dunia telah menjalankan kajian dan mendapati selepas masa kompos matang, hasil kompos ini sangat berkesan untuk mencegah dan menyekat penyakit tanaman. Kompos matang ini telah terbukti dapat menyekat penyakit tumbuhan didalam tanah. Ujian mereka mendapati 70% dari 60 plot tanaman yang ditanam di tanah kompos tanpa baja tambahan menghasilkan hasil yang berkualiti.

Gambar rujukan: Google