Umam Agro is operated under the license of Umam Enterprise (002498178-M). We supply gardening inputs such as seeds, fertilizers, hormones. insect control, mediums for plants, fertigation sets and fittings, hydroponics DIY fittings, agricultural technology and agricultural training for your domestic and urban farming needs.

Manfaat Cocopeat Sabut Kelapa kepada pertanian Bandar

Dunia pertanian moden yang berasaskan organik, memanfaat kan sabut kelapa sebagai media tanaman adalah satu usaha penting bagi menghasilkan kesuburan tanaman juga mengekalkan kesuburan tanah. Media sabut kelapa ianya berfungsi sebagai bio udara terhadap tanah yang dapat memberi pengudaraan yang baik bagi pembesaran tanaman. Dari sudut kelembapan pula sabut kelapa mampu menyimpan air 6 kali ganda dari volumnya iaitu sekiranya berat... sabut adalah 1kg, dan akan mencecah 6kg setelah air dicurahkan keatasnya. Ciri-ciri ini tentunya akan memudahkan para petani untuk mengendalikan sistem penyiraman mereka.
 

 
KANDUNGAN UNSUR NUTRISI DALAM SABUT KELAPA
 
Sabut kelapa yang belum diolah bukanlah cocopeat, cocopeat sendiri merupakan sisa pemprosesan sabut kelapa yang diambil serat atau fiber. Cocopeat merupakan butiran halus atau serbuk dari fiber kelapa, apapun istilah yang digunakan untuk menyebutnya itu bukan suatu masalah. Adapun kandungan unsur nutrisi yang dimiliki sabut kelapa baik makro atau mikro ternyata sangat diperlukan oleh tanaman.
 
Kandungan unsur nutrisi makro dan mikro yang terdapat pada sabut kelapa antara lain (K) Kalium, (P) Fosfor, (Ca) Calsium, (Mg) Magnesium, (Na) Natrium dan beberapa mineral lainnya. Namun unsur nutrisi jumlah yang paling banyak adalah unsur K (kalium). Seperti yang telah kita ketahui bahwa kandungan (P) Fosfor dan (K) Kalium sangat diperlukan tanaman saat proses pembentukan buah serta peningkatan rasa untuk segala jenis buah.
 
 
Rujukan:- organikilo